Logic Pro X 10.2: Alchemy!

Applen ammattilaisohjelmistojen lippulaiva, Logic Pro X, on nyt versiossa 10.2 (julkaistu 26. elokuuta 2015). Sen myötä Apple on jälleen lisännyt paljon hyödyllisiä ominaisuuksia jo ennestään erittäin monipuoliseen Logiciin ja korjannut tukun pieniä ja isompia vikoja. Tärkein uutuus on ehdottomasti uusi Alchemy-syntesoija, joka ei kuitenkaan ole syntynyt Applella.

Tässä jutussa keskitytään lähinnä uuteen Alchemyyn ja sen mahdollisuuksiin. Kaikki version 10.2 uudet ominaisuudet ja korjaukset löytyvät Applen virallisesta Logic Pro X 10.2 Release Notes -dokumentista.

LPX-website-for-10-2

Logic Pro X**, 199 €, Mac App Storesta

Available_on_the_Mac_App_Store_Badge_FI_165x40_0831

 

 

Alkemiaa Applen tapaan

Alkujaan Alchemy-syntesoija oli Camel Audio -nimisen skotlantilaisfirman ja sen perustajan Ben Gillettin päätuote vuodelta 2009. Se on aiemmin ollut myynnissä erikseen 179 punnan / 249 dollarin hintaan virtuaali-instrumenttina sekä PC:lle että Macille (VST- ja Audio Unit -formaateissa). Aikanaan se sai varsin ylistäviä arvioita alan julkaisuissa; esimerkiksi Sound on Sound ja Computer Music pitivät sitä melkoisen pätevänä.

Alkuvuodesta 2015 Camel Audio lopetti toimintansa yllättäen, ja jäljet näyttivät johtavan Appleen. Pian vahvistuikin, että Apple todella oli ostanut Camel Audion liiketoiminnan, ja siitä alkoi spekulointi siitä, mitä firman virtuaali-instrumenteille tapahtuisi. Kesällä 2015 ilmestyi uusi GarageBand-versio, jonka syntesoijasoundeja ohjattiin hyvin samaan tapaan kuin Alchemyssä, ja loppusyksystä sitten saatiinkin jo Logic Pro X versio 10.2, joka sisältää uusitun ja parannellun Alchemyn.

Applen tekoset ovat tietenkin herättäneet närää Windows-käyttäjien keskuudessa, koska Alchemyn Windows-versio kuoli tässä samassa operaatiossa. Aikanaan Apple teki saman tempun itse Logic-ohjelmalle vuonna 2002 ostamalla saksalaisen Emagic-firman, eikä sekään tietenkään silloisen Logicin PC-käyttäjiä riemastuttanut. Alkuperäisestä Logic-tiimistä moni on tiettävästi edelleen samoissa hommissa Applen musiikkiohjelmaosastolla, esimerkiksi Emagicin perustaja Gerhard Lengeling, jonka johdolla on kehitetty myös GarageBand-ohjelma.

Alchemyn uusi ilme

Näyttäisi siltä, että Alchemyn alkuperäinen isäpappa Ben Gillett on siirtynyt Applen palvelukseen, missä hän arvatenkin on edelleen mukana Alchemyn kehittämisessä. Haastatteluja tai kovin vakuuttavia todisteita tästä ei kuitenkaan kevyellä kaivelulla löytynyt.

Niin tai näin, alkuvuoden 2015 lyhyen hiljaisuuden aikana Alchemyä on hiottu sopivammaksi Logic Pro X:n ja GarageBandin yleisilmeeseen, mutta se on silti perusluonteeltaan sama kuin Camel Audion aikainen versiokin.

Alchemy sisältää monta eri tyyppistä syntesoijaa yhdessä ohjelmassa: samplemanipulaatio, additiivinen, spektraali, formantti, granulaarinen, ja vielä ”tavallinen” subtraktiivinenkin. Nämä vierassanat kuvaavat erilaisia äänisynteesin tapoja, joista kaikkia on kokeiltu virtuaali-instrumenteissa, vaihtelevalla menestyksellä, mutta harvemmin niitä on yhdistetty samaan ohjelmaan.

Hienoistakaan synteesiominaisuuksista ei tietenkään ole hyötyä jos niiden käyttäminen on työn ja tuskan takana. Alkuperäinenkään Alchemy ei ollut erityisen vaikeaselkoinen, päinvastoin, mutta Applen myötä käyttöliittymää on hiottu edelleen. Alchemy ei pyri jäljittelemään minkään klassikkosyntesoijan etupaneelia, vaan on pikemminkin ”aidosti digitaalinen”. Ilmeen suhteen mieleen tulevat vertailukohtina lähinnä Ableton Live*, Native Instruments Maschine* ja Future Audio Workshopin Circle.

AlchemyAdvanced

Tässä kevyessä esittelyssä ei paneuduta Alchemyn synteesiominaisuuksiin sen enempää, ja ilman niitäkin voi hyvin alkaa hyödyntää tätä uutta supersynaa, koska käytössä on nyt 3000 uutta soundia. En itse osaa sanoa kuinka moni näistä on peräisin jo Camel Audion ajoilta, koska olen käyttänyt vain suppeampaa Alchemy Playeriä, mutta Alchemyn pitäisi osata lukea myös vanhalle versiolle tehtyjä soundipankkeja, joita ehtikin tulla monelta äänisuunnittelijalta vuosina 2009-2014.

Alchemyn soundien erikoisuutena on niiden helppo muuntuvuus. Paraatipaikalla Alchemyn käyttöliittymässä on Transform Pad, eli 4 x 2 ruudun matriisi, jonka sisällä voi liu’uttaa kohdistinta ja ääni muuttuu ohjelmoidulla tavalla. Soundien tekijä on siis määritellyt millaisiin äänen ominaisuuksiin matriisin asetukset vaikuttavat, ja antanut ruuduille kuvailevat nimet.

Äänen muuttamiseen lennossa on Transform Padin lisäksi kaksi erillistä X/Y Pad -aluetta, hieman KORG Kaoss Padin tyyliin. Näihin voi ohjelmoida haluamansa parametrit, jotka muuttuvat kahdella akselilla.

AlchemyPerform

Sekä Transform Pad- että X/Y Pad-alueita voi ohjata myös Applen omalla Logic Remote -ohjelmalla, joten iPadin omistajilla on hyvät keinot livesoittoon tai studioimprovisointiin Logicilla. Logic Remoten uusin versio on 1.2.3 tätä kirjoitettaessa, tammikuussa 2016 (julkaisutiedot). Logic Remotella voi ohjata myös GarageBandiä.

Logic Remote***, ilmainen, App Store

Download_on_the_App_Store_Badge_FI_135x40_0831

 

 

Livekäyttöön sopii vielä paremmin Applen MainStage 3-ohjelma, josta moni ei välttämättä ole kuullutkaan. Se kuitenkin sisältää kaikki Logic Pro X:n soundit livesoittoon sopivasti paketoituna, eikä maksa kuin alle kolmekymppiä. Sitäkin voi ohjata iPadillä Logic Remote -ohjelman avulla.

MainStage 3, 29,99 €, Mac App Store

Available_on_the_Mac_App_Store_Badge_FI_165x40_0831

 

 

MainStage 3:n avulla voi tutustua Logic Pro X:n maailmaan lyömättä paria sataa tiskiin, ja siinä on yksi hyödyllinen ominaisuus, jota Logicista ei ainakaan vielä edes löydy. Jos siis olet kiinnostunut MainStagesta, ja haluaisit lukea siitä Konesoitosta, niin anna merkki jollain kanavalla.

Kaikki Alchemyn soundit on myös luokiteltu sointivärin ja käyttötarkoituksen mukaan, joten soundiselaimella löytää helposti vaikkapa tummasävyiset analogiset syntesoijasoundit tai kirkkaat pianosoundit. Samantapainen selauskäyttöliittymä on tuttu esimerkiksi Native Instrumentsin Massive- ja FM8-syntesoijista.

AlchemyBrowser

Kannattaa myös huomata, että heti päivityksen jälkeen kaikki Alchemyn uudet soundit eivät vielä ole käytettävissä, vaan lisälatauksia kannattaa etsiä Logicin päävalikosta (Download Additional Content…). Sieltä on nimittäin tarjolla kevyet 14 gigatavua sisältöä (alkuperäisessa Camel Audion Alchemyssä oli kahden gigatavun kirjasto).

Alchemyssä on potentiaalia myös korvata Logicin vanha EXS24 mkII -sampleri, johon ei ole tullut merkittäviä päivityksiä todella pitkään aikaan. Näyttäisi nimittäin siltä, että Alchemy pystyy kaikkeen samaan kuin sekin, ja lisäksi lukee vanhoja EXS24-soundikirjastoja, joita on maailmalla todella paljon.

Alchemyssä on lisäksi oma arpeggiaattori ja efektiosio. Päivitetty Logic Pro X Instruments -ohjekirja sisältää pitkän ja perusteellisen osion Alchemystä.

Jaa musiikkisi maailmalle

Kesällä 2015 Apple sai julki myös Apple Music -palvelunsa, jonka on tarkoitus olla vastaveto ja kilpailija Spotifylle ja muille musiikkistriimauspalveluille. Apple Musicin erikoisuus on oikeiden ihmisten koostamat personoidut soittolistat sekä juonnetut Beats 1 -radiokanavat.

Musiikin tekijän kannalta Apple Musicin pitäisi olla uudenlainen mahdollisuus saada musiikkinsa kuuluville ja tarjota myös paluukanava faneilta takaisin päin. Toistaiseksi mitään valtavaa supernovaefektiä ei nähdäkseni ole syntynyt, mutta ei Apple Music mikään floppikaan ole ollut, ja monet korkean profiilin artistit ovat hypänneet myös siihen kelkkaan. Ei siis varmaan ainakaan menettäisi mitään, jos laittaisi musiikkinsa tarjolle Apple Musiciin – toisaalta aina löytyy myös surkeita tarinoita siitä miten Apple sotki indieartistin koko tuotannon.

Oman musiikin Apple Music -jakeluun tarvitaan Apple Music Connect -jäsenyys. Kunhan jäsenyysasiat ovat kunnossa, Logic Pro X:stä voi suoraan jakaa tuotoksia Apple Musiciin.

AppleMusicConnect

Toinen uutuus on Gobbler-palvelu, joka nyt on myös on integroitu Logiciin. Ennen version 10.2:n julkaisua en itse ollut kuullutkaan Gobblerista, enkä vieläkään tiedä siitä oikein mitään muuta kuin että sen on tarkoitus olla pilvipohjainen yhteistyöpalvelu, johon voi myös ottaa varmistuksia musiikkiprojekteista. Lue lisää Gobblerista Logic Pro Expertin jutusta.

En ole vielä ainakaan itse tehnyt edes Gobbler-tunnusta, mutta ehkä tulen ottamaan sen käyttöön – jos Gobblerin nettisivu suostuisi edes joskus latautumaan asiallisesti.

Uusia luuppeja, siis silmukoita

Apple jatkaa sitkeästi luuppien kutsumista silmukoiksi, ja vaikka ymmärränkin suomenkielisyyden tärkeyden, tämä nimitys ei ole vieläkään tarttunut omaan käyttööni (enkä ole kuullut kenenkään sitä luonnossa käyttävän).

Logic Pro X 10.2:ssa näitä silmukoita, eli siis luuppeja, on kuitenkin heitetty pakettiin tuhat kappaletta lisää. Niiden sisältö on kutakuinkin sitä mihin Apple on viimeksi Logicissa keskittynytkin, eli hip-hop- ja EDM-painotteista materiaalia, mutta edustettuina ovat myös indie, disco, funk ja blues. Näiden lisäysten myötä Logicin kokoelmassa on kevyet 4600 luuppia, jotka eivät todellakaan ole mitään höttöä.

Riittääkö Logic Pro X kaikkeen?

Logic Pro on Applelle tärkeä ammattilaissovellus, jonka avulla myydään suuret määrät Mac-tietokoneita. Jopa Mac-tietokoneilla Logic Pro on toki vain yksi erinomaisista DAW-ohjelmista Ableton Liven, Cubasen ja Reasonin ohella, unohtamatta myöskään GarageBandiä. Sen hinta-laatusuhde, tai ”bang for the buck” on kuitenkin aivan ylivertainen. Alle 200 eurolla ei saa edes kovin montaa laadukasta virtuaali-instrumenttia, saati sitten kokonaista DAW-ohjelmistoa ja suurta määrää ensiluokkaisia syntesoijia.

Olen itse taipuvainen ajattelemaan, että voisi olla ihan hyödyllistä ja tuottavaa opetella käyttämään yhtä DAW-ohjelmaa niin hyvin kuin mahdollista, eikä käyttää aikaa monen eri ohjelman opettelemiseen. Asia ei tietenkään ole aivan niin mustavalkoinen, koska DAW-ohjelmilla on erilaisia vahvuuksia. Jokainen niistä maksaa kuitenkin rahaa, eikä kaikkia ole varaa hankkia, tai löytää aikaa kaikkien hyödyntämiseen. Ammattilaiselle tai puoliammattilaiselle Mac-käyttäjälle Logic Pro X on ehdottomasti vakavan harkinnan arvoinen, ellei suorastaan pakkohankinta, kun taas GarageBand riittää satunnaiseen ja kevyeen käyttöön enemmän kuin hyvin.

Yleensä ohjelmiin sisältyy äänitysominaisuuksien lisäksi myös syntesoijia, ja näistä voi samalla tavalla ajatella, että yhden pitäisi riittää enemmän kuin hyvin. Alchemy voisi olla sellainen syntesoija, joka korvaisi kaikki muut – sekä Logic Pron omat sisäiset että kolmannen osapuolten Audio Unit -virtuaali-instrumentit. Vain yhden syntesoijan käyttäminen saattaa kuulostaa hieman dogmaattiselta, mutta ei ole kaukaa haettua Alchemyn tapauksessa. Yli 3000 valmiin soundin joukosta luulisi löytyvän muutama käyttökelpoinen, ja omien soundien tekemiseen siinä on lähes ylivertaiset mahdollisuudet.

Elektronisen musiikin tekijän kannalta kyse on paljolti siitä miten rajallisen aikansa käyttää. Kuten Dennis DeSantis kirjoittaa mainiossa Making Music -kirjassaan, toiset panevat enemmän painoa melodialle ja rytmille, ja käyttävät hanakammin valmiita soundeja, ja toisten musiikki taas pohjautuu enemmän sointiväreille, joiden luominen alusta asti itse on tärkeä osa luomisprosessia.

Ei valittamista

Macin ja Logic Pro X:n käyttäjänä ei oikein voi valittaa, vaikka monista on kivaa niin tehdäkin nettifoorumeilla ja missä nyt vain voi päätänsä aukoa. Applehan suorastaan hemmottelee ekosysteeminsä jäseniä tarjoamalla Logic Pro X 10.2:n ilmaisena päivityksenä kaikille ohjelman aiemmin ostaneille. Se tietenkin edellyttää Macin ostamista.

Logic Pro X:n hinta Mac App Storessa on edelleen 199 euroa, mikä on vähemmän kuin Camel Audion Alchemy yksinään maksoi vielä vuosi sitten. Tästä hinnoittelusta ei ainakaan vielä näytä koituneen mitään ahdinkoa muille DAW-ohjelmien valmistajille, koska Windows-PC-markkinat ovat kuitenkin vielä paljon isommat, ja kaikilla muilla valmistajilla (Cubase, Ableton, PropellerHeads, PreSonus) on Windows-versionsa.

Hemmottelun lisäksi Apple pitää yllä pientä jännitystä. Koskaan ei tiedä milloin seuraava versio Logic Pro X:stä ilmestyy Mac App Storeen, ja mitä uutta siinä mahtaa olla. Toisaalta vaikka huomenna voi ilmestyä jo seuraava Logic Pro -versio (kenties numeroltaan 11), joka ei sitten olekaan ilmainen päivitys. Jos niin kävisi, niin vaatimustaso saisi olla aika kova että se erityisesti harmittaisi edellisenä päivänä Logic Pro X:n hankkinutta.

Logic Pro X**, 199 €, Mac App Storesta

* Musikhaus Thomann / ** Mac App Store / *** App Store