Esittely: Steinberg UR22 -äänilaite

PÄIVITYS 2016-02-06: Steinberg on julkaissut viime vuonna toisen sukupoven UR22-laitteen, mallinumeroltaan UR22mkII. Sen erona tähän edelliseen on lähinnä iPad-yhteensopivuus, eli sitä pitäisi voida käyttää myös Applen Camera Connection Kitin kanssa. Lisäksi laitteen mukana tuleva Cubase AI -lisenssi on tietenkin uudempi versio, ja iPad-käyttäjät voivat ladata myös Cubasis LE -ohjelman.

Tämä juttu koskee siis vanhempaa UR22-mallia, mutta pätee lähes sellaisenaan myös UR22mkII-malliin.

Steinberg UR22 on Yamahan valmistama USB-liitäntäinen äänilaite PC- ja Mac-tietokoneille. Pienikokoiseen metallikoteloon on pakattu hyvälaatuiset mikrofonietuvahvistimet ja vielä MIDI-liitännätkin. Konesoitto on kokeillut UR22-laitetta nyt kuukauden verran, ja tässä jutussa kerrotaan vaikutelmat.

UR22:n sisäänmenot ovat etupaneelissa, samoin lähes kaikki niihin liittyvät säätimet.
UR22:n sisäänmenot ovat etupaneelissa, samoin lähes kaikki niihin liittyvät säätimet.

(Linkit joiden perässä on tähti johtavat Musikhaus Thomann -verkkokauppaan*.)

Tähän mennessä tapahtunut:

  • 1984: Steinberg perustetaan
  • 1997: Cubase VST esittelee virtuaali-instrumentit, muuttaa musiikintekemisen tietokoneella täysin, ja synnyttää uuden ohjelmistoteollisuuden alan
  • 2005: Steinbergistä tulee Yamaha Corporationin tytäryhtiö
  • 2008: Ensimmäiset Yamahan valmistamat Steinberg-merkkiset tietokoneen äänilaitteet markkinoille
  • 2013: Steinberg UR22 tulee myyntiin. Konesoitto kiikuttaa kompaktisti koteloidun komeuden kotistudioon.

Yamaha valmisti omalla nimellään USB-äänilaitteita vielä vuonna 2007 (esimerkiksi GO44 ja GO46), mutta sittemmin Steinbergin nimellä markkinoitu UR-sarja on korvannut nämä. Tarkkaan ottaen myös Cubase AI -ohjelmisto on Steinberg-Yamaha-tuote, koska siihen on leivottu sisään tiukempaa integraatiota Yamahan laitteiden kanssa (AI = Advanced Integration).

Konesoiton esittelyssä on nyt Steinberg UR22, joka tulee niin kyllästettyyn markkinatilanteeseen, että sillä olisi parasta olla jotain erityistä tarjottavanaan erottuakseen muista. Kaksikanavaiset kotistudion äänilaitteet eivät nimittäin todellakaan ole mitään harvinaisuuksia.

 

Ensivaikutelma UR22:sta on erittäin positiivinen: laite on varsin kätevän kokoinen (16 x 4,5 x 15 cm (L x K x S)), sen kotelo on metallia, ja sekä liitännät että säätimet ovat laadukkaita. Sisäänmenoja on kaksi, samoin ulostuloja. UR22 ottaa virtansa USB-liitännästä, eikä ulkoiselle virtalähteelle ole edes liitäntää, virtakytkimestä puhumattakaan. Silti laite tarjoaa kondensaattorimikrofonien tarvitseman 48 voltin kytkettävän haamuvirran. Painoa on kilon verran, eli ihan kevyt laite kokoisekseen ei ole kyseessä, mutta sen verran kestävämpi.

PÄIVITYS 2016-02-06: UR22mkII-mallissa on liitäntä 5 voltin virtalähteelle.

Steinberg UR22 - kaikki liitännät käytössä. Myös MIDI.
Steinberg UR22 – kaikki liitännät käytössä. Myös MIDI.

UR22:n molemmat sisäänmenot on varustettu Neutrikin yhdistelmäliittimillä, joihin käy joko tavallinen jakkimallinen liitin tai XLR-liitin. Molemmissa liitännöissä on Yamahan MGP-sarjan miksereissäkin käytetty D-Pre-mikrofonietuvahvistin, ja toinen liitäntä on kytkettävissä Hi-Z-tilaan esimerkiksi sähkökitaraa tai sähköbassoa varten. Signaalitason säätöä varten on apuna huippuarvo-LED:it, mutta ei sen perusteellisempaa mittaristoa.

Kuulokeliitäntää varten on erillinen äänenvoimakkuuden säätö. Koska UR22 on suunnattu tietokonekäyttöön, siinä on MIX-nuppi, joka säätää tasapainoa sisäänmenoihin tulevan signaalin (”input”) ja tietokoneelta takaisin tulevan signaalin (”DAW”) välillä. Jos siis halutaan tarkkailla sisäänmenoihin tulevaa ääntä ilman viivettä, käännetään MIX-nuppi kokonaan INPUT-puolelle. Jos taas halutaan kuulla pelkästään musiikkiohjelmasta tuleva signaali, käännetään nuppi kokonaan DAW-puolelle. Samantapainen toteutus on muun muassa Lexicon Omega Studio -äänilaitteessa (jota tuli käytettyä nelisen vuotta), ja pienen totuttelun jälkeen MIX-nupin käyttö on ihan luontevaa, vaikka väliasennoilla ei juuri käyttöä olekaan.

On oikein mukavaa, että pieneen koteloon on saatu mahdutettua myös perinteiset MIDI-liitännät. Näin ulkoisen syntesoijan kytkeminen UR22:een onnistuu helposti, ja laitetta voi käyttää äänilaitteen lisäksi MIDI-liitäntänä. Käyttöönotto on suoraviivaista – asennetaan vain Yamaha Steinberg USB Driver -ajuri mukana tulevalta CD:ltä, ja sen jälkeen kytketään laite kiinni tietokoneeseen USB-kaapelilla. Näytteenottotaajuus säädetään Audio MIDI Setup -ohjelmalla (Mac) tai Control Panelista (Windows).

Takapaneelissa on myös perinteiset MIDI-liitännät, ja hyvin näyttävät mahtuneen.
Takapaneelissa on myös perinteiset MIDI-liitännät, ja hyvin näyttävät mahtuneen.

Steinberg mainostaa UR22:n ominaisuuksista (ehkäpä jopa) tarpeettoman suurta, 192 kHz näytteenottotaajuutta, jota kaikki äänitysohjelmat eivät edes tue. Esimerkiksi valmistajan oma, mukana tuleva Cubase AI 6 ei sitä tue – joskin nyt tilanne on taas muuttunut, koska Cubase AI 7 tukee myös 192 kHz:n taajuutta. Näytteenottotaajuutta tärkeämpi on lopulta kuitenkin näytteen bittikoko, ja UR22 pystyy nykypäivänä jo yleisessä käytössä olevaan 24-bittiseen näytteistykseen.

Kokeilussa Yamahan D-Pre-mikrofonietuvahvistimet kuulostivat aivan moitteettomilta kahdella eri kondensaattorimikrofonilla (Audio-Technica AT2020* ja sE Electronics X1*) tehtyjen äänitysten perusteella. Ottaen huomioon laitteen edullisen hinnan (alle 140 euroa) valittamista ei ole, vaan tulokset kuulostivat oikein hyviltä sekä Yamaha HS50M-monitorikaiuttimista (valmistus lopetettu, korvattu mallilla Yamaha HS 5*) että kuulokkeista.

Päivitys: Tässä lyhyt ääninäyte tallennuksesta UR22:lla – akustisen kitaran soitantoa äänitettynä Audio-Technica AT2020-mikrofonilla. Tallennus on tehty Ableton Live 8:lla. Kuminoita matalilla taajuuksilla on hieman taitettu taajuuskorjaimella, mutta muuten tallennus on käsittelemätön.

Koska käytännössä kaikissa tämän kotistudiobudjetille sopivan hintaluokan laitteissa alkaa laatua olla aivan tarpeeksi, on melkein tärkeämpää se, riittävätkö liitännät, ja onko laite helppokäyttöinen. On selvää, että UR22:n kahdella sisäänmenolla ei äänitetä koko bändiä (paitsi todella old skool -tyyliin, eli livenä harjoituskämpällä kahdella mikrofonilla), mutta yhden hengen kotistudion laulu- ja kitaraäänityksiin ne riittävät hyvin. Se onkin syy siihen miksi samantapaisia äänilaitteita on markkinoilla todella paljon.

Kun Steinberg UR22 tuli myyntiin alkuvuodesta 2013, suhtauduin siihen hieman kyynisesti juuri siksi, että tarjontaa on jo niin paljon (Focusrite, Apogee, Tascam, Lexicon, M-Audio…). Kuitenkin tämän helposti mukana kulkevan äänityslaitteen konstailematon toteutus veti puoleensa, ja nyt olenkin käyttänyt yksinomaan sitä kesän ajan, ja järeämpi Focusrite Saffire Pro 24 DSP* on jäänyt melkein käyttämättömäksi. Läppärin tai pöytäkoneen ympärille rakennetun kotistudion ensimmäiseksi äänilaitteeksi sitä voi suositella ihan varauksetta.

Mikäli kotistudion varustukseen ei vielä kuulu mitään musiikkiohjelmaa (tilanne, joka koskee lähinnä Windows-PC:itä, koska jokaisen Macin mukana tulee GarageBand), UR22:n mukana tulee Cubase AI 6 -lisenssi.  Täytyy vain hieman ihmetellä sitä, että UR22:n mukana toimitetaan CD-levy, jolle Cubase AI 6 olisi mahtunut hyvin, mutta levyltä löytyy vain USB-ajuri ja ohjekirja, sekä paljon tyhjää tilaa. Jos haluaa Cubase AI:n, se pitää ladata Steinbergin verkkosivuilta. UR22:n mukana tulevalla aktivointikoodilla pääsee eroon 30 päivän rajoituksesta.

Cubase AI -ohjelmisto pitää itse ladata. Aktivointikoodi tulee UR22:n mukana.
Cubase AI -ohjelmisto pitää itse ladata. Aktivointikoodi on UR22:n mukana tulevalla lappusella. Älä siis hukkaa!

Konesoitto kirjoitti jokin aika sitten siitä miten AI-lisenssistä päästään edullisesti Cubase Elements 7:n pariin. Lisäksi juuri tämän kirjoituksen ilmestymisviikolla Cubase AI 7 tuli viimein saataville, joten rekisteröityneet UR22:n omistajat saavat ohjelmansa päivitetyksi uudempaan ilman lisähintaa. Cubase AI 7 tarvitsisikin sitten jo DVD:n – asennustiedoston koko on 2,3 gigatavua. Myös päivitys Cubase AI 7:stä Cubase Elements 7 -versioon onnistuu Steinbergin mukaan edulliseen 40 euron hintaan.

UR22 ei tule aivan niin hyvin toimeen iPadin kanssa, koska se vaatii enemmän virtaa kuin iPad antaa ulos. Sitä ei siis voi käyttää äänityksiin ainakaan Camera Connection Kitin kautta (en tosin ole kokeillut virtalähteellä varustetun USB-keskittimen kanssa).

Kaiken kaikkiaan UR22 oli parempi kuin odotin. Ei siinä lopulta mitään niin kovin erikoista ole, mutta onpahan reilusti hintansa arvoinen. Toki olisi mielenkiintoista vertailla hieman tarkemmin Yamahan D-Pre-etuvahvistimia Focusriten vastaaviin, joita myös usein kehutaan. Käytännöllisyydessä ja hinnassa UR22 ainakin korjaa pisteet kotiin – Konesoitto hyväksyy omaan käyttöön.

Mikäli olet lukenut tänne asti, ja vaikuttaa siltä kuin UR22 kelpaisi sinullekin, niin harkitsethan sen ostamista Musikhaus Thomannilta – kas kun se auttaa pitämään Konesoiton soimassa.

PÄIVITYS 2016-02-06: Steinberg UR22 on poistunut Musikhaus Thomannin tuotevalikoimasta, ja korvautunut uudemmalla UR22mkII-mallilla:

Steinberg UR22mkII @ Musikhaus Thomann*

6 kommenttia artikkeliin ”Esittely: Steinberg UR22 -äänilaite”

  1. Moro! Ostin itse hetki sitten samanlaisen UR22:n, ja minulla on sellainen ongelma, että linjaulostulon balanssi ei ole kohdillaan aivan hiljaisilla äänenvoimakkuuksilla. Kun volumet ovat nupista nollassa, musiikki kuuluu suunnilleen yhtä vaimeasti kummastakin kaiuttimesta (Dynaudion BM6A:t), mutta kun volumea lisää hitaasti, voimistuu ensin vasen kanava selkeästi enemmän, ja oikea saa voimakkuudessa ”kiinni” vasta hieman voimakkaammalla volumella. Mietin, että onkohan yksilöni viallinen, vai onko itselläsi samanlainen ongelma? Ongelma esiintyy vain volume-nupin aivan alkupäässä, mutta kun kaiuttimeni ovat niin herkät, niin käyttökelpoinen volumen säätöalue on aika pieni nupin lähtöpäässä ilman, että volat menevät liian kovalle.

    1. Morjensta! Kokeilin tuossa juuri saada UR22:sta esiin tuollaista ilmiötä, mutta ei onnistunut. Olen kyllä huomannut saman aikaisemmin Lexicon Omega Studiolla. Ratkaisu oli säätää monitoreja (Yamaha HS50M) sen verran pienemmälle, että äänilaitteen ulostulon joutuu väkisinkin vääntämään nupista ihan reilusti pois alaosastolta. Lisäksi joskus huomasin, että monitorien omat voimakkuudensäädöt olivat hieman eri asennossa, mistä johtui sitten se, että toinen kanava kuulosti tulevan hieman toisen jäljessä. Harmi vain, että Dynaudio BM6A:ssa ei taida olla noita volumesäätimiä… Mutta jos sama ilmiö esiintyy myös kuulokkeiden kanssa, vika voisi olla äänilaitteessa. Tosin silloinkin kuulokkeet voivat olla päässä huonosti. Asian todellisesta laidasta saisi selon ainoastaan mittaamaalla linjaulostulojen signaalitasot.

      1. Ok, kiitos kun kokeilit! Olen aika varma, että yksilöni on rikki, sillä vika esiintyi tosiaan selkeästi myös kuulokkeilla. Palautin sen nyt Thomannille, saan sieltä uuden yksilön tilalle. Toivotaan, että siinä ei ole samaa vikaa 🙂

        Ja totta, näissä Dynkuissa ei harmi ole volumen säätöä, joten joudun käyttämään UR:n säätimen ekoja millimetrejä :/

        Mutta, kiitos vielä!

  2. Kiitoksia tästä sivustosta. Tilasin itselleni ensimmäisen Apple koneen sekä Steinberg UR22 äänikortin.

  3. Minkälainen äänikortti tämä on ihan perus musiikin kuunteluun jos vertaa perus marketti soundblastereihin? Omistan aktiivikaiuttimet, joten kai tämän voi niihinkin kytkeä linjaulosta. Entä onko tässä ASIO tukea?

    1. En ole itse SoundBlaster-äänikortteja käyttänyt kymmeneen vuoteen; katsoin mitä Creative Labsilla on nykyään tarjolla, ja useimmat näyttävät olevan PCI Express -väylään liitettäviä laajennuskortteja ja lähinnä pelikäyttöön tarkoitettuja. Siinä mielessä Steinberg UR22 ja muut vastaavat ovat hieman erilaisia, koska on tarkoitettu äänitysten tekemiseen, ne liitetään USB-väylään, ja sopivat näin myös läppärin kanssa käytettäviksi. (Toki Creativellakin on muutamia äänentoistoon keskittyviä ja USB-liitäntäisiä malleja.) UR22 kytketäänkin kätevimmin nimenomaan aktiivikaiuttimiin (kuten vaikka Genelec 6010A), joko monitorointia tai ihan musiikin kuuntelua varten. Toki ASIO-tuki löytyy, onhan Steinberg itse ASIO:n alkuperäinen kehittäjä. Äänenlaadun vertailua en lähde kuulematta tekemään, mutta UR22:ssa se ainakin on erittäin hyvä. Käyttötarkoitus on eri kuin Sound Blasterissa, koska UR22:ssa on mikrofonietuvahvistimet ja MIDI-liitännät, mutta ei mitään THX- tai muuta tukea, vaan se on selkeästi äänityslaite.

Kommentointi on suljettu.