Esittely: Alesis Q25 -MIDI-koskettimisto

Alesis Q25 on perustason MIDI-koskettimisto, jossa ei ole oikeastaan mitään hienouksia, ja juuri siinä piilee sen nerous. Konesoitto kertoo nyt kaiken mitä näin yksinkertaisesta laitteesta yleensä on kerrottavaa.

Taustatarina: liian hyvä Korg 

Pieni on kaunista, ja yksinkertaisuus on hyve. Ihmisen luonteeseen kuuluu joskus ampua ihan turhaankin norsupyssyllä kärpästä, niin sittenpä ainakin kuolee. (Siis noin kuvaannollisesti, tietenkin.) Kotistudion laittajaankin saattaa iskeä pahanlaatuinen varustelutauti, jossa kaikenlaista kamaa kertyy nurkkiin ja osa jää vajaakäytölle. Jotkut laitteet ja ohjelmat taas ovat kyllä aktiivikäytössä, mutta niistä ei saa läheskään kaikkea irti.

Omalla kohdallani kaikki tämä on toteutunut ainakin jollain tavalla. Hankin esimerkiksi jo lähes kymmenen vuotta sitten innoissani Korg microKONTROL -ohjauskoskettimiston, jossa on nuppeja, liukuja ja lätkiä joihin syttyy valo, kahdeksan kappaletta hienoja monivärisiä LCD-näyttöjä ja vaikka mitä. Ongelma vain on siinä, että näiden käyttämiseksi pitää ladata tai itse tehdä monimutkaisia asetuksia eri ohjelmille, vaihtaa toimintatilaa vähän väliä, ja yleensäkin säätää enemmän kuin musiikin tekemisen kannalta on terveellistä. Lisäksi Korgin editoriohjelma on jäänyt Mac-puolella kehityksen jalkoihin, joten sen käyttö on hieman hankalaa koneelta toiselle pomppimista (joskin sellaisenakin helpompaa kuin ohjelmointi suoraan laitteesta).

Niinpä tämä huikean potentiaalin sisältävä ohjauslaite (joka ei edes tuota itse mitään ääntä) on jäänyt enimmäkseen tavallisen koskettimiston asemaan, ja sellaisenakin sen kanssa on ollut pieniä hankaluuksia. Siinä kun on Korgin oma joystick-ohjain, joka toimittaa samalla sekä säveltaivutus- että modulaatiopyörän virkaa, mutta sepä ei kaikissa ohjelmissa toimi (Logic Pro), tai toimii skriptaamalla miten kuten (Ableton Live).

Totta kai olisi mahtavaa ottaa kouraan Korgin julkaisema toteutusdokumentti ja ohjelmoida se definitiivinen ohjauspalikka, joka juttelisi microKONTROLin kanssa sen omaa natiivikieltä ja muuntaisi sen sitten vaikka OSC-sanomiksi (Open Sound Control, eräänlainen MIDI:n seuraaja), jotka voisi sitten kierrättää OSCulatorin kautta haluamaansa ohjelmaan. Tai sitten voisi vihdoin hankkia Reasonin, joka on aina tukenut Korg Native Modea suoraan. Tai sitten voi kiertää koko ongelman laittamalla microKONTROLin lepäämään ja hankkimalla edullisen, suorastaan halvan, peruskoskettimiston MIDI-käyttöön.

Halutut ominaisuudet: vähäiset

Kriteerit MIDI-koskettimiston hankinnalle olivat siis seuraavat:

  • Täysikokoiset koskettimet, joita riittää kaksi oktaavia. Korgin minikoskettimet ovat aina tuntuneet hieman pieniltä, vaikka omat kädet eivät mitkään lapiokourat olekaan.
  • Kompakti koko, johon tietenkin vaikuttaa koskettimien lukumäärä. Saa mahtua reppuun, mutta pitää mahtua vähintään työpöydälle näppäimistön ja näytön väliin.
  • Ei mitään turhia, ohjelmoitavia nuppeja eikä näyttöjä – ei kannata maksaa jostain mitä ei kuitenkaan käytä. Lisäksi se ohjailu mikä tähän asti on tehty näillä namikoilla on nyt erittäin mahdollista iPadin avulla.
  • Kunnon erilliset säveltaivutus- ja modulaatiopyörät, sellaisina kuin Luoja Moog ne tarkoitti.
  • Vähäinen virrankulutus, jotta kytkeminen iPadiin onnistuisi ilman erillistä virtaa käyttävää USB-keskitintä.
  • MIDI-yhteys USB-liitännällä tietokoneeseen, mieluiten ilman mitään ajureita.

Kaikki muu on plussaa, mutta sitäkään ei saa olla liikaa. Esimerkiksi perinteinen MIDI-lähtöliiitäntä ei ole välttämätön.

Ja siinähän se tulikin kuvailtua, tämä Alesis Q25.

Se löytyy

Tutustuminen markkinoiden MIDI-koskettimistotarjontaan vei jo lähes analyysihalvauksen partaalle, kunnes tutkaan ilmestyi vaatimaton piste: Alesis, valmistaja, joka jostain syystä herättää voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. (Esimerkiksi joskus 2000-luvun alussa eräs aikanaan kohtalaisen suosittu suomalainen yhtye merkitsi keikkaraideriinsa, että esiintymispaikassa ei saa olla Alesis- tai Behringer-merkkisiä laitteita. Melkoista audiosnobbailua.)

Alesis on tehnyt laitteesta oikein esittelyvideon, ja se näytetään nyt tässä:

Q-sarjaa saa 25-koskettimisen lisäksi 49-, 61- ja jopa 88-koskettimisena versiona, mutta sittenpähän saa. Pieni on kaunista. Eikä puhettakaan mistään QX-sarjan nuppihirviöistä, koska sen kaltainen ohjailu tulee tapahtumaan iPadin avulla. Sen minkä iPad fyysisyydessä häviää, se voittaa monipuolisuudessa ja käytön helppoudessa. Sitä satoa tullaan vielä korjaamaan myös Konesoitossa.

Q25:n muovikuoret ovat ihan tukevat, ja koskettimet ovat juuri niin lörpsöt kuin tämän hintaiselta kontrollerilta voi odottaakin, mutta toimivat. Jos koskettimet loppuvat kesken, oktaaveja saa siirrettyä ylös- ja alaspäin tarvittaessa näppäimillä. Jopa joitakin tiedonsyöttömahdollisuuksia on havaittavissa, mutta ne taitavat jäädä toistaiseksi käyttämättä tarpeettomina. Lisäksi Q25:ssä on ne kaivatut ohjauspyörät, ja juuri oikeassa paikassa koskettimiston vasemmalla puolella. Säveltaivutuspyörän jousi on ainakin uutena niin ärhäkkä, että sen päästäminen irti ääriasennostaan tappaa helposti ohi lentävän kärpäsen. (Se siitä norsupyssyn tarpeesta.)

Alesis Q25 - on niin hauska soitella, ettei haittaa vaikka pöytä on aivan vinossa!
Alesis Q25 – on niin hauska soitella, ettei haittaa vaikka pöytä on aivan vinossa.

Laitteen virta tulee USB-liitännästä, kuten pitääkin. Takapaneelissa on jopa liitäntä sustain-pedaalille sekä perinteinen MIDI-lähtö. Q25 on todella kytke-ja-käytä, koska mitään ajureiden asentelemista ei tarvita (laite on siis ns. class-compliant USB-määrityksen mukaan).

Q25 myös toimii Applen Camera Connection Kitin kanssa, joten sillä voi soitella GarageBandin soittimia tai muita iPadin musiikkiohjelmia. Virrankulutus on niin vähäinen, että iPad pystyy ruokkimaan koskettimistoa. GarageBandin iOS-version suhteen tuli myös tehtyä mielenkiintoinen huomio: vaikka esimerkiksi syntesoijasoundien sävelkorkeutta ja modulaation syvyyttä voikin säätää Q25:llä, iPadin näytöllä olevat virtuaalipyörät eivät reagoi sisääntulevaan MIDI-dataan.

Oodi ilolle

Saattaa kuulostaa jopa hieman hassulta, mutta kun ensi kertaa kytkin Q25:n kiinni tietokoneeseen ja latasin muutamia virtuaali-instrumenttja, niin soundeja kokeillessa kasvoilleni levisi tyytyväinen hymy. Vihdoinkin päästiin takaisin perusasioihin! Kiitos Alesis! Ei mitään muuta kuin nuotteja sisään, ja välillä vähän tremoloa tai mitä nyt modulaatiopyörällä saakin aikaan, soundista riippuen.

Eikä tässä vielä kaikki: jostain syystä Q25 näyttää monissa tuotekuvissa jotenkin oudon tummanruskealta. Ajattelin, että hätätilassa kyllä pärjäilen myös tummanruskean MIDI-koskettimiston kanssa, mutta paketista otettuna se olikin ihan rehellisen musta. Väri ei ole parissa viikossa vaihtunut miksikään, ja sehän kyllä kelpaa.

Alesis Q25 on nyt olennainen osa Konesoiton projektistudiota, ja liikkuu kätevästi myös koneelta toiselle. Haussa oli perustason MIDI-koskettimisto, ja sellainen todellakin löytyi.

Laite on ostettu itselle tuotantokäyttöön, eli kyseessä ei ole sponsoroitu arvostelu. Mikäli tarvetta tämmöiselle laitteelle on, linkkipartnerimme Musikhaus Thomannin laajasta valikoimasta löytyy niin Alesis Q25 kuin kaikki muutkin Alesis-MIDI-koskettimistot, sekä tietenkin myös paljon muita kontrollereita.